musikutmaning pt. 11 (ove)

2010-04-25 @ 00:46:16
Oves Playlist för recensering - Ove

The Animals - Bring It Home To Me
Introt med piano är himla snyggt. Är lite mer osäker på resten av låten. Det är något med dess groove i allmänhet som jag inte riktigt diggar. Sen kan ju sångaren sjunga, men inte en helt klockren favorit om man säger så

Various Artists (Tribute to Pink Floyd) - Shine On You Crazy Diamond
Har mestadels hört om det här introt för att Octavarium ska ha tagit mycket inspiration ifrån det. Jag kan väl säga så pass att det inte är helt svårt att förstå var dessa tankar kommer ifrån. Allting är så väldigt otroligt behagligt att lyssna på. Keyboarden lägger liksom en matta i bakgrunden ovanpå vilken gitarrer spelar olika melodier som panorerar från öra till öra. Och här vid 3:40 kom trummor in också. Behaglig förändring, men det är något med hur det låter som jag inte riktigt tycker om. Alltså inte vad som spelas då, utan hur trummorna faktiskt låter. Nu är ackordmattan inte lika tung, och för det mesta är det bas och keyboard som lirar på. Gitarrerna tar scenen då och då. Ojsan här kom det faktiskt sång. Och en kvinna var det visst också. Tror inte riktigt att det är så det är i originalversionen, men bra låter det i alla fall och ett välkommet inslag i den snart överväldigande ackordmattan. Snyggt låter det i alla fall. Men himmel und pfankuchen! Nu kom det ju en saxofon (?) och ska ha sig och dra nåt himla solo, och jag tackar gudarna att det inte är något himla wankery-solo (får dåliga minnen; Gucha, nej vet du vad)

U2 - Love Rescue Me
Snyggt intro med munspel och clean gitarr. Bono har nog en av rockvärldens snyggaste röster. Notera, rockvärlden. Känns som om man känner igen ackordföljen här alltså. Nu kom det någon del med brass. Undrar om det var en refrängen of sorts. Jo, nu kom den igen. Så förmodligen är den det. Och den ger mig inte några bra vibbar. Låten överhuvudtaget ger mig gospel/soul/be-till-Jesus vibbar. Refrängen spär bara på den känslan något otroligt. Gillar att slutet i princip tonar bort. Fast det hade vart lite snyggare om allas vår irländske världsvän inte ställt sig vid micken en sista gång.

Counting Crows - Round Here
Gitarrmelodin är snygg, men jag känner instinktivt något om att den här låten inte kommer att hålla. Det tog ett tag för den, men nu hände det faktiskt något nytt i låten också. Men refräng, vers, what's the difference? Fast nu kom det nu en nu typ av vers här. Funky var den, men så byter de ut den till den man hörde innan. Sångaren har också en helt ok röst men som jag sa tidigare så håller inte det här. Det mesta låter för lika genom hela låten. Och det folks, blir man lite less på.

Damien Rice - 9 Crimes
Oj, oj, oj, vad jag känner igen den här ackordföljden. Men hallå, är inte Damien Rice en snubbe? Har alltid trott det. Jag menar, är inte Damien ett killnamn? Ah, där kom en snubberöst. Det måste ju vara Damien då. Hans röst är lite på gränsen till att låta så där irriterande och desperat, men han håller undan tack och lov Snygg och lite smått melankolisk är ord som lätt kan beskriva den här låten. Snygg, men jag skulle inte lyssna på den igen.

/V

Kommentarer
Postat av: Ove Holmström

Jag tackar för recensionen. Du är grymt bra på att skriva. Jag insåg allt för sent att det var en cover på shine on you crasy diamond.

Originalet av Pink Floyd är asgrymt och utan saxofon :)

2010-04-25 @ 11:00:00     URL: http://Oslo

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin