musikutmaning pt. 2 (Elmer)

2010-04-09 @ 01:50:53
Jag kan väl påstå att vid första anblick passar den här listan bättre in på min musiksmak än någon av de tidigare. Det här en spellista till musikutmaningen som jag anordnat.

5 - Elmer

Mastodon – Circle of Cysquatch

Mastodon är ett band som kan göra bra låtar, men ibland blir det lite för mycket. Jag är inte ett fullstort fan av ”Circle of Cysquatch” (den personliga favoriten är självklart ”Sleeping Giant” från samma album.) Dess introriff är en ytterst märklig historia även om jag är all for prog. Vändningen mot det lite normalare (allting är relativt dock) klingar lite bättre i mina öron.

Russian Circles – Death Rides a Horse

Kul att hitta instrumental rock i en spellista! Till en början började man ju nästan att fundera på när sångaren skulle äntra scenen. Lite sådär halvt tung, halvt konstig. Just the way I like it. Skulle kunna fortsätta lyssna på det här albumet.

 

Isis – 20 Minutes / 40 Years

Isis är ett sånt där band som jag har menat att lyssnat på, men aldrig riktigt kommit mig för. Röstmässigt är det en väldigt bra prestation. Growlet är dock lite av en halvmesyr och når inte upp till samma klass som Åkerfeldt (fast det är det få som gör) och sången är sådär halvers melankolisk som passar ljudbilden väldigt bra. Men jag känner inte riktigt av den där magiska sista touchen. Fast det är kanske för att jag är hungrig just nu.

 

Explosions In The Sky – Your Hand In Mine

En till instrumental, och fyfan vilket härligt och chill låt. Tror nästan att man skulle kunna falla till sömns med till den här musiken (and that’s in a good way.) Det helt rena gitarrljudet, kopplat med harmonierna är så bedövande vackert att det inte kan beskrivas med ord. Om du ska lyssna på en låt från den här listan, så är det den här.

 

The Dillinger Escape Plan – Farewell, Mona Lisa

TDEP är ett mycket märkligt band, och inte ett sådant för de kräsmagade. Det är nästan så att blir lite mycket för mig med. Man kan inte på detalj recensera en sådan låt här för att det blir helt enkelt för mycket text. Helhetsintrycket av den här låten kan beskrivas med ett ord: galenskap. Frenetiska psykosanfall varvas med högst melodiska passager som vaggar in dig i ett illa lugn innan ett andra psykbryt anfaller oss.


/V


Kommentarer
Postat av: carro

om du gillade your hand in mine kommer du gilla six days at the bottom of the ocean också!!!

om du gillar explosions in the sky kommer du gilla god is an astronaut mer!

2010-04-09 @ 12:49:25     URL: http://sixdaywar.blogg.se/
Postat av: Ja het Ove

http://open.spotify.com/user/marvin77/playlist/0IPQKru8f1AJGkKUifrF6M

2010-04-19 @ 20:45:51     URL: http://Han huserar i Olso :)

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin