musikutmaning pt. 9 (bullshitboy)

2010-04-20 @ 20:36:28
Nummer två by ma bro!

Gustafs favoriter II - bullshitboy

Tony Jay, Tom Hulce, Chorus - Heaven's Light / Hellfire
Tom Hulce har en väldigt fin röst, och det här är utan tvekan en av de finaste låtarna till en film. Även om jag har lite svårt för glockenspiel and what not när det används som det görs nu. Oh, sweet bombast! Jag gillar den hör körframförda psalmen, den funkar jättebra som en övergång till Hellfire. Börjar väldigt fint och lungt. Inte föränn 2:40 börjar man misstänka att något är väldigt off. Tremolostråk i refrängen! Tror fan att jag älskar det! Texten i den här låten är väldigt vass, lysande val av ord. Bakgrundsmusiken under dialogen är så snygg. Refrängen kommer och tillbaka och så kommer en uppbyggnad som leder till förmodligen ett av de snyggaste avsluten på en musikallåt någonsin

Lady Gaga - Poker Face
Åh. Jag har en svag punkt för den här låten. Inte för att jag skulle kunna sitta och lyssna på den ett flertal gånger på rad. Men alltså, verserna! De är förmodligen den större anledningen till att jag kan lyssna på den här låten. Hennes sång känns så jävla groovy och badass. Nu blev det något konstig panorama påhitt i lurarna. Inte lika stort fan av det kan man väl säga. Refrängen är ju heller inte dess svagaste punkt, men om du bara tar refrängen så är den inte den helt bästa i världen. Du måste liksom ha allt det andra för att det ska funka. Cleant slut.

John Williams - Buckbeak's Flight
Himla märkligt intro måste jag säga, inte det mest väntade. Låten blir inte riktigt det snyggaste som finns på jorden förän 27 sekunder in. Då är det högklassig John Williams som gäller. Och det som är så himla snyggt är att det inte påminner mig om särskilt mycket heller. Den mannen har förmåga att skapa musik som ingen annan.

James Horner - An Ocean of Memories
Soundtracket till Titanic är utan tvekan fint. Jag diggar dock inte riktigt hans ytterst tveksamma val av digital kör. Sissel Kyrkebo är däremot the shit när det gäller lite otherwordly melodier ovanpå majestätisk orkestermusik. Det är mycket musik som jag inte kommer ihåg så väl faktiskt. Men när temat återkommer vid 3:10 är det svårt att inte känna igen sig. 4:00 = 4 note danger motif, något som Horner först och främst skapade för filmen Willow och sedan har återanvänt å det grövsta. Jag inser nu dock att jag inte är James Horners största fan egentligen. Spåret är egentligen helt lysande, men något känns som att det inte riktigt klickar med mig. Om det är harpan, eller hans användande av kören, brasset eller stråket vet jag faktiskt inte. Vad som är intressant med det här spåret är jag inte kan koppla någon scen till den. Är fundersam på om det är någon slags svit.

Jackson 5 - Blame It On The Boogie
Groovy låt som fan. Awesome basgång i början och stämföringen i refrängen är nalta snygg. Fast jag har lite svårt för hur MJ sjunger i den här låten. Särskilt hans "Ah!" som han verkar vilja flika in efter varje textrad. Diggar det där breaket mot slutet. Men det är ändock ingen favorit i hörlurarna, men på en fest skulle jag förmodligen "shake that lurviga."

/V

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin