a spectre from the next life breathes his fog on the pane.

2011-05-06 @ 17:11:34


Min dator bestämde sig för att dö två stycken in i ett osparat inlägg. Kan väl sammanfatta och säga att starten på den här fredagen har sugit. Försov mig, hann inte läsa igenom engelska-häftet en extra gång, gick in i klassrummet och skrev det absolut sämsta engelska nationella prov jag någonsin har skrivit. Ett MVG får jag inte. Möjligen ett VG. Vad som gör mig så sur är det faktum är att jag egentligen är riktigt bra på engelska; det är tveklöst mitt bästa ämne inom skolan.

Vad som däremot verkade ha gått bra var svenska-talet som äntligen gjordes bort igår. När jag pratade med Bitte lite senare sa hon "Alltså, det tog dig 3 minuter och 26 sekunder innan du kollade på dina stödord..." Låter liksom ganska positivt. Senare på kvällen var jag och mormor och lyssnade på en konsert på NorrlandsOperan. Den öppnades med Frederick Delius "A Walk to Paradise Garden", ett otroligt fint mellanspel i hans opera "A Village Romeo & Juliet". Stycket följdes upp med Modest Mussorgskijs "Dödens sång och visor". När den ryska basbarytonen Vassily Savenko tog ton kunde man inte göra annat än att häpnas. Mina öron har tveklöst börjat ta till sig den operatiska sångstilen, mer nu än innan. Konserten avslutades med Pjotr Tjajkovskijs sjätte symfoni, "Pathetique". Sällan om någonsin har jag hört något så makalöst framföras. Att plocka ut en favorit av de fyra satserna är inte lätt, men om jag är tvungen säger jag för tillfället den sista satsen; ett riktigt emotionellt kraftstycke. Ni som inte var där missade något otroligt.

/V

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin