there ain't no such thing as a free lunch.

2011-04-16 @ 13:33:53
Jahapp, då kommer Spotify att "lägga ner" gratistjänsten; eller snarare, försämra den såpass att folk ska lockas till att betala. Begränsningarna innefattar endast 10 timmar musik per månad och att man bara kommer att få lyssna på en och samma låt max fem gånger. Har suttit och bläddrat igenom kommentarsidorna på Facebook och Aftonbladet och kan konstatera en sak:

Folk får allvarligt talat ta och skärpa sig.

Trodde de på allvar att det för alltid skulle vara gratis? Kom igen, var realistiska. Och att det skulle vara för dyrt är faktiskt struntprat. Får man som mig in en liten summa på 1050 spänn i månaden är 50 kronor inte särskilt mycket; inte för det man får. Spotify är ett av de behändigaste musikprogram jag har stött på. Den har en snygg interface och ett sinnessjukt bra utbud. Om man jämför med liknande program som HypeMachine och Grooveshark (som båda har betaltjänster) spelar Spotify i en liga för sig. Allt handlar egentligen om vad man prioriterar. Behövde jag den chipspåsen? Kunde jag ha undvarat allt fika från cafeterian?

Sen finns det ju de som måste lägga ner en större summa pengar per månad. Till dem kan jag bara säga: tough luck. Om man vill lyssna på musik lagligt kan man inte göra det på ett bättre sätt än att betala för det. Jag förstår ifall folk laddar ner för att de inte har råd och struntar fullständigt i om att de tankar för att de är snåla; by all means, kör hårt. Men om man har nog med ekonomi för att kunna hosta upp ynka 50 spänn i månaden, då tycker jag att man ska sluta klaga på Spotify och inse att ingenting kommer någonsin att vara gratis.

/V

Kommentarer
Postat av: G.

Jag håller helt med dig, käre broder. Det är ingen som tvingar dig att lyssna på musik via Spotify. Det är helt upp till dig själv, och du gör det på deras villkor, inte dina. När du är kund hos någon så är det självklart företaget som bestämmer vilka villkor som ska gälla. Tycker du inte om det, så är det ingen som stoppar dig från att gå till en annan leverantör (så länge det inte är monopol på det i landet, då blir det kanske lite svårare...) Folk borde sluta sura och bara inse faktum: Det är inte de som bestämmer, och vill de lyssna på Spotify med bra kvalitet så får de faktiskt betala. Eller så betalar de inte, och får sämre kvalitet. Upp till dem.

2011-04-17 @ 21:40:32     URL: http://bullshitboy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin