blood sucking shiznit!

2010-04-30 @ 19:03:35
Så då har man börjat med skräck på svenska/engelska lektionerna. Tror faktiskt att det här kan blir rätt kul. Efter några om och men blev det att arbeta om vampyrer med Elina. Det stod mellan den och "Gotiska slott, väna jungfrur, och elaka grevar" men ordet grupparbete blir lite motsägelsefullt när man är bara en är så, ja. Men jag ska skriva upp att jag vill läsa "Dorian Gray's Portrait" av Oscar Wilde. Verkar råbra och man kan kanske till och med lite inspirerad till nåt manus eller två (holy shitpomfritt, tänka sig det blev man just nu!)


Har nu suttit ett litet (notera: litet) tag och försökt leta reda på andra intressanta vampyrböcker att läsa än "Bram Stoker's Dracula." Var inne på Wikipedia och gillar att Twilight klassas som barnböcker. Den enda jag hittar sådär direkt är "The Strain", en bok skriven av Guillermo del Toro och Chuck Hogan. Klart som fan att den inte finns att låna på biblioteket. Tips uppskattas och tas gärna emot!

Sen var det ju filmfronten då förstås. Själv är man ju inte så himla bevandrad i dessa skogar (hehe, get it?) och har endast sett de två första Twilight-filmerna (fast ska de klassas som äkta vampyr-filmer?) och Van Helsing, en film som inte riktigt är världens bästa men som jag älskar pga nostalgi och ett förbannat bra underhållningsvärde. Petter lär väl tipsa om Nosferatu så det är väl lika bra jag skriver upp den nu. Än en gång är uppskattar jag tips!

/V

Kommentarer
Postat av: Jonathan Nilsson

Några filmtips:

Blade filmerna, Vampire in Brooklyn, Bram's Dracula(1992), Nosferatu(båda), Buffy the Vampire slayer, Underworld och Frostbiten.



Här finns även ganska många vampyrfilmer listade:



http://snarkerati.com/movie-news/top-70-vampire-movies-of-all-time/



Rekommenderar även Animéserien Hellsing.Den utspelar sig 100 år efter att Richard Belmont och Jonathan Harker besegrade Dracula, familjen Hellsing har blivit en stor organisation som bekämpar oheliga varelser. Hellsing-organisationens ledare Sir.Integra Hellsing kontrollerar över vampyren Alucard som hon använder till att bekämpa andra vampyrer med(duh!).

Mycket välanimerad, bra handling, bra röstskådespel (om man ser den engelsk dubbade), väldigt gothisk, men med humoristiska inslag. Sen så är Alucard jävligt badass.



I bokväg rekommenderar jag Darren Shawns Cirque du Freak: A living Nightmare. Tror det finns 12 böcker i serien.



Och sist men inte minst så finns ju de populära Castlevania spelen som är kända för sin välkomponerade musik. Men eftersom de finns 11465tusen delar i Castlevania spelserien så kan jag lista de två bästa.



-Rondo of Blood

http://www.youtube.com/watch?v=RarOtVh54qs

Axla rollen som Richard Belmont och slåss igenom "Der Teufes Schlosses" i jakt efter Dracula.



- Symphony of the Night. Axla rollen som Draculas son Adrian Farenheit Tepes och utforska det enorma slottet i det absolut bästa Castlevania spelet.



Det där var typ allt jag kunde komma på just nu som har med vampyrer och göra. Hoppas det var till hjälp.



Hejpåreh!!

2010-05-02 @ 17:10:22
Postat av: G.

DORIAN GRAY, DORIAN GRAY.

2010-05-03 @ 22:56:44     URL: http://bullshitboy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin