musikutmaning pt. 10 (afterglow)

2010-04-24 @ 19:59:12
Ganska kortfattat kan man säga att jag generellt tyckte bättre om den här spellistan än Petters. Samt så har mitt tycke för Winnerbäck ökat bara sådär lite grann.

De fem bästa - silkespojken

The Wombats - Moving To New York
Känner att jag gillade introt. Sångaren ligger såhär på gränsen till att jag kan tycka om hans röst. Bryggan mellan refrängen och versen är kort, men jag gillar den. Refrängen har bra fart, men jag tycker inte riktigt om stuket på den. Funky att ha med keyboard på slutet. Generellt är låten faktiskt ganska bra. Inte något jag skulle kunna ha på min iPod, men det funkar att lyssna på lite lätt i bakgrunden.

Lars Winnerbäck - Fria Vägar Ut
Känner nästan direkt att jag älskar det här introt. Och sen så börjar han sjunga. Jag menar, det funkar, men jag är inte riktigt ett stort fan av hans sångstil. Åh, vad fina stämmor det blev när kvinnan kom in och började sjunga. Den här låten är tveklöst otroligt snyggt gjord. Gitarren i bakgrunden påminner mig vagt om "Bang Bang (My Baby Shot Me Down)" av Nancy Sinatra. Och så kommer den här kvinnostämman igen, oj så snygg den är och jag älskar den. Fast jag börjar osökt att tänka på punk och liknande stilar när han börjar sjunga lite kraftigare om man säger så. Lite så där smått orent. Men bara lite.

Veto - You Are A Knife
Nalta märkligt intro. Gillar keyboarden, är lite tveksam på sångaren (som ändå kan sjunga) och diggar inte trummorna. Det är något med speciellt baskaggen och virveltrummorna som låter digitalt, och som tidigare läsare kanske har lärt sig är det inte något jag är ett så himla stort fan av. Smågillar keyboarden som kommer in någonstans vid 1:30.  Snygga och funky gitarrer vid 2:50 är snygga och funky.

Regina Spektor - Aprés Moi
Den här låten har jag faktiskt hört tidigare, courtesy of Gustaf. Av vad jag hört av Spektor tidigare så är hennes låtar inte de lättaste att ta till sig. Pianospelet är genomgående väldigt snyggt. Hennes något unika stämma passar bra, men har lite svårt för den när hon sjunger som hon gör nu. Lite så där stilistiskt som kan göra en smått knäpp. Lite märkligt tillägg med alla dessa "oh!" eller "ah!". Nästan lite oväntat orkestertillägg på slutet, med domedagsklocka och allt. Som sedan byter över till trummor med bra reverb.

Patrick Wolf - Augustine
Nej. Någonting i början av låten sa åt mig att jag inte kommer tycka om den här låten. Hans röst är inte precis någon favorit. Snyggt komponerad är den (inte som "Fria Vägar Ut" dock), men jag älskar pianot of course. Sen blev det ett snyggt break mot 2:40 med bara kontrabas (?), trummor och sång. Som med många låtar så är det än en gång sångaren som förstör låten. Eller ja förstör, den funkar. Men jag gillar den inte. Något märkligt slut, måste tilläggas (verkar som om den ska leda in i någon annan låt.)

/V

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin