Animal-Man x 2

2010-06-19 @ 02:50:13


"The Wolfman" hyrdes av Eriksson som tvingades ut i regnet till Ica Berghem för att få tag på den. Jag var faktiskt ganska taggad på att se den. Men ack, den sög. Det första, och om inte största, misstaget de gjorde i filmen var att visa varulven typ det första de gör. Vars finns spänningen då, om publiken redan vet hur monstret ser ut? För jag menar, den går inte att hitta någon annanstans. Sedan verkar Anthony Hopkins helt slutkörd och som om han spelade sin roll på tomgång. Benicio del Toro gör väl ett ok jobb med att porträttera vår smått plågade huvudperson. Emily Blunt gör sitt bästa med vad hon har att arbeta med, vilket inte är mycket. Hon blir ett våp, kort och gott. Ett tag trodde jag på fullaste allvar att man faktiskt gjorde så kassa specialeffekter nuförtiden. Men jag kom sedan på att det här faktiskt är en remake, och det faktiskt kan vara en liten hyllning till filmer från den tiden.

Det är inte lätt att dela ut plusmedaljer till den här filmen. Men en går åtminstone till den konstanta, påträngande gråa tonen igenom hela filmen. Sedan förstås, nörd som jag är, kan jag inget annat än lovorda filmmusiken som skrevs av Danny Elfman. För hela kalaset har han skrivit ETT tema, som han sedan vrider och vänder på för att det ska passa filmens olika scener. Ni som har sett filmerna "Bram Stoker's Dracula" och "Sleepy Hollow" kommer att känna igen er, då tidigarenämnda film har varit en tydlig inspiration och senarenämnda har samma tryckta stämningen (liten by hotas av en illvillig fara någon?)

Nej, i överlag är "The Wolfman" en av de sämre filmer jag har sett. Till och med slutet är dåligt. 35 spänn helt åt fanders. Fast Eriksson tyckte om den i alla fall. Inte "10 av 10, häftiga specialeffekter", men nåt i den stilen. Jag? 3/10.



Redan den första "Spider-Man" filmen var ett imponerade och inte minst underhållande verk. Förväntningarna inför den andra var givetvis skyhöga. Livet för allas vår grannpojke Peter Parker leker minsann inte. Han har brist på pengar, och hans superhjälteliv sätter käppar i hjulen för hans kärleksdito. Samtidigt går ett fusionexperiment, lett av Dr. Otto Octavious, mycket snett och kaos råder snart i staden.

Praktiskt allt i den här uppföljaren överstiger ettan med hästlängder. Än en gång briljerar Danny Elfman med sin fantastiskt upplyftande superhjältemusik. Han introducerar självklart också ett tema för skurken i filmen (som är på åtta noter, något som var helt menat enligt han själv.) Jag kan, för en gångs skull, inte komma på något direkt fel på filmen. Tobey Maguire, Kirsten Dunst och Alfred Molina skiner i sina roller som hjälten, kärleken respektive fulingen. Det finns bara en efterhängsen känsla i magen som hindrar filmen från att nå skytopparna. Har du inte sett den än, då har du verkligen missat något. 9/10.

/V


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin