Vet ni vad?

2010-06-16 @ 18:59:30
Jag tror att jag har kommit på den perfekte regissören till en filmatisering av "Scenes From a Memory"! Och det är ingen mindre än min favorit, Christopher Nolan.

Scenes From a Memory i korta drag:

Nicholas (nutid) - Victoria Page (dåtid)
Hypnoterapeuten (nutid) - Edward Baynes (dåtid)
Julian Baynes (dåtid)

Nicholas har mardrömmar. Han går till en hypnoterapeut för att kolla upp problemet. Det ligger visst i hans tidigare liv, där han är Victoria Page. Hon är först tillsammans med Edward Baynes, för att sedan bli förälskad i hans lillebror Julian. Edward blir rasande och dödar de båda. I nutiden blir Nicholas (efter att ha upplevt allt det här under hans terapisessioner) mördad av hypnoterapeuten, som är Edward i nutid, och cirkeln sluts.

Christopher Nolan i korta drag:

Självklara exempel är ju förstås "Memento", "Batman Begins" och "The Prestige" som alla involverar hoppande mellan olika tidsrum.

Alltså = Perfect match!

Fast jag har nu upptäckt små luckor som man bör fixa. Borde inte Nicholas ha en fru som är Julian i nutiden? Och så kan det vara så typ att efter hans sista session så kommer han hem och hittar henne mördad och blir sedan själv skjuten? Sen bör man ju förstås också lägga in lite fler planteringar om att cirkeln sluts och att saker och ting upprepar sig und so weiter und sofort.

/V

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
bloglovin